Hypotheekvorm 1
Je hebt op of ná 2013 voor de eerste keer een hypotheek afgesloten
Dan heb je voor die lening recht op maximaal 30 jaar hypotheekrenteaftrek. Deze termijn gaat in op het moment van afsluiten van de hypotheek of lening, als je aan de voorwaarden hebt voldaan.
Is je nieuwe woning duurder en heb je meer hypotheek nodig?
Leen je een extra bedrag bij? Voor dat extra bedrag mag je de hypotheekrente alleen aftrekken als je het bedrag gebruikt voor de eigen woning.
De termijn van 30 jaar start opnieuw voor het bedrag waarmee je de hypotheek verhoogt. Als je over dit verhoogde deel hypotheekrenteaftrek wil, moet je aan regels voldoen:
• De lening is voor het kopen van een (duurdere) eigen woning, afkoop erfpacht of voor verbouwing of onderhoud;
• Je moet de lening minimaal lineair of annuïtair aflossen in 30 jaar;
• Lening voldoet aan fiscale regels zoals aflossingseis en bijleenregeling.
Keuze uit 3 hypotheekvormen
• Annuïteitenhypotheek;
• Lineaire hypotheek;
• Aflossingsvrije hypotheek (rente niet fiscaal aftrekbaar);
Hypotheekvormen 1 na 2013
Wil je profiteren van renteaftrek? Dan kun je kiezen tussen een annuiteiten- en/of lineaire hypotheek.
Hypotheekvormen 1 voor 2013 + verhoogd
Je had al een hypotheek vóór 1 januari 2013 - en hebt die ná 1 januari 2013 verhoogd
Hypotheekdeel afgesloten vóór 1 januari 2013
Dan heb je op de oorspronkelijke lening recht op maximaal 30 jaar hypotheekrenteaftrek. Mogelijk geldt het overgangsrecht hypotheek voor dit deel.
Hypotheekdeel afgesloten ná 1 januari 2013.
Voor het deel van de hypotheek dat je ná 1 januari 2013 hebt verhoogd of gaat verhogen, moet je aan de 'nieuwe' hypotheekregels voldoen om in aanmerking te komen voor hypotheekrenteaftrek:
▪ De lening is voor het kopen van een (duurdere) eigen woning, afkoop erfpacht of voor verbouwing of onderhoud;
▪ Je moet de lening minimaal lineair of annuïtair aflossen in 30 jaar;
▪ Lening voldoet aan fiscale regels zoals aflossingseis en bijleenregeling.
De termijn van 30 jaar gaat iedere keer opnieuw in voor het bedrag waarmee je de hypotheek verhoogt.
Keuze uit 3 hypotheekvormen
• Annuïteitenhypotheek;
• Lineaire hypotheek;
• Aflossingsvrije hypotheek*
*De rente is niet fiscaal aftrekbaar voor verhoging die aflossingsvrij wordt afgesloten. De rente is wel aftrekbaar als aan eisen overgangsrecht hypotheken wordt voldaan voor het aflossingsvrije deel.
Verhuizen en overgangsrecht hypotheek
Had je op 31 december 2012 al een woning met hypotheek en ga je nu een nieuwe woning kopen? Het overgangsrecht geldt bij het verhuizen voor het bedrag van je bestaande eigenwoning hypotheek. Dan blijf je in aanmerking komen voor hypotheekrenteaftrek, ook als je niet aflost (zoals bij een aflossingsvrije hypotheek).
Het overgangsrecht geldt voor het bedrag van de eigenwoningschuld op 31 december 2012, mits tussentijds niet is terugbetaald, en aan alle andere (fiscale) voorwaarden wordt voldaan.
Je nieuwe huis is duurder
Is je nieuwe woning duurder en heb je meer hypotheek nodig? Dan krijg je voor de extra hypotheek wel te maken met nieuwe hypotheekregels. Als je over dit verhoogde deel ook hypotheekrenteaftrek wil, moet je dit deel binnen 30 jaar annuïtair of lineair aflossen. En de hypotheek moet voldoen aan fiscaliteiten zoals de bijleenregeling, bestedingsdoel en aflossingseis.
Hypotheekvormen 1 voor 2013 + niet verhoogd
Je hebt de hypotheek of lening vóór 1 januari 2013 afgesloten en daarna niet meer verhoogd
Oude hypotheek, afgesloten vóór 1 januari 2013
Dan heb je recht op maximaal 30 jaar hypotheekrenteaftrek. De termijn van 30 jaar gaat in op het moment van afsluiten van de hypotheek of lening. Had je vóór 1 januari 2001 al een hypotheek? Dan begint de termijn van 30 jaar op 1 januari 2001. Verder blijven de voorwaarden gelden die er al waren.
Is je nieuwe woning duurder en heb je meer hypotheek nodig?
Voor het deel van de hypotheek dat je gaat verhogen, moet je aan de 'nieuwe' hypotheekregels voldoen om in aanmerking te komen voor hypotheekrenteaftrek:
• De lening is voor het kopen van een (duurdere) eigen woning, afkoop erfpacht of voor verbouwing of onderhoud;
• Je moet de lening minimaal lineair of annuïtair aflossen in 30 jaar;
• Lening voldoet aan fiscale regels zoals aflossingseis en bijleenregeling.
Keuze uit 3 hypotheekvormen
• Annuïteitenhypotheek;
• Lineaire hypotheek;
• Aflossingsvrije hypotheek*
*De rente is niet fiscaal aftrekbaar voor verhoging die aflossingsvrij wordt afgesloten. De rente is wel aftrekbaar als aan eisen overgangsrecht hypotheken wordt voldaan voor het aflossingsvrije deel.
Verhuizen en overgangsrecht hypotheek
Had je op 31 december 2012 al een woning met hypotheek en ga je nu een nieuwe woning kopen? Het overgangsrecht geldt bij het verhuizen voor het bedrag van je bestaande eigenwoning hypotheek. Dan blijf je in aanmerking komen voor hypotheekrenteaftrek, ook als je niet aflost (zoals bij een aflossingsvrije hypotheek).
Het overgangsrecht geldt voor het bedrag van de eigenwoningschuld op 31 december 2012, mits tussentijds niet is terugbetaald, en aan alle andere (fiscale) voorwaarden wordt voldaan.
Je nieuwe huis is duurder
Is je nieuwe woning duurder en heb je meer hypotheek nodig? Dan krijg je voor de extra hypotheek wel te maken met nieuwe hypotheekregels. Als je over dit verhoogde deel ook hypotheekrenteaftrek wil, moet je dit deel binnen 30 jaar annuïtair of lineair aflossen. En de hypotheek moet voldoen aan fiscaliteiten zoals de bijleenregeling, bestedingsdoel en aflossingseis.
Hypotheekvorm 2
Hypotheekvormen 2 na 2013
Wil je profiteren van renteaftrek? Dan kun je kiezen tussen een annuiteiten- en/of lineaire hypotheek.
Jullie hebben op of ná 2013 voor de eerste keer een hypotheek afgesloten
Jullie hebben voor die lening recht op maximaal 30 jaar hypotheekrenteaftrek. Deze termijn gaat in op het moment van afsluiten van de hypotheek of lening, als je aan de voorwaarden hebt voldaan.
De nieuwe woning is duurder en jullie hebben meer hypotheek nodig.
De termijn van 30 jaar start opnieuw voor het bedrag waarmee de hypotheek wordt verhoogd. Als je over dit verhoogde deel hypotheekrenteaftrek wil, moet je aan regels voldoen:
• De lening is voor het kopen van een (duurdere) eigen woning, afkoop erfpacht of voor verbouwing of onderhoud;
• Je moet de lening minimaal lineair of annuïtair aflossen in 30 jaar;
• Lening voldoet aan fiscale regels zoals aflossingseis en bijleenregeling.
Keuze uit 3 hypotheekvormen
• Annuïteitenhypotheek;
• Lineaire hypotheek;
• Aflossingsvrije hypotheek (rente niet fiscaal aftrekbaar).
Hypotheekvormen 2 voor 2013 + verhoging
Wil je profiteren van renteaftrek? Dan kun je kiezen tussen een annuiteiten- en/of lineaire hypotheek.
Jullie hadden al een hypotheek vóór 1 januari 2013 - en hebben die ná 1 januari 2013 verhoogd
Hypotheekdeel afgesloten vóór 1 januari 2013
Dan hebben jullie op de oorspronkelijke lening recht op maximaal 30 jaar hypotheekrenteaftrek. Mogelijk geldt het overgangsrecht hypotheek voor dit deel.
Hypotheekdeel afgesloten ná 1 januari 2013.
Voor het deel van de hypotheek dat jullie ná 1 januari 2013 hebben verhoogd of gaan verhogen, moet de lening aan de 'nieuwe' hypotheekregels voldoen om in aanmerking te komen voor hypotheekrenteaftrek:
• De lening is voor het kopen van een (duurdere) eigen woning, afkoop erfpacht of voor verbouwing of onderhoud;
• De lening moet minimaal lineair of annuïtair worden afgelost in 30 jaar;
• Lening voldoet aan fiscale regels zoals aflossingseis en bijleenregeling.
De termijn van 30 jaar gaat iedere keer opnieuw in voor het bedrag waarmee jullie de hypotheek verhogen.
Keuze uit 3 hypotheekvormen
• Annuïteitenhypotheek;
• Lineaire hypotheek;
• Aflossingsvrije hypotheek*
*De rente is niet fiscaal aftrekbaar voor verhoging die aflossingsvrij wordt afgesloten. De rente is wel aftrekbaar als aan eisen overgangsrecht hypotheken wordt voldaan voor het aflossingsvrije deel.
Verhuizen en overgangsrecht hypotheek
Hadden jullie op 31 december 2012 al een woning met hypotheek en gaan jullie nu een nieuwe woning kopen? Het overgangsrecht geldt bij het verhuizen voor het bedrag van jullie bestaande eigenwoning hypotheek. Dan blijven jullie in aanmerking komen voor hypotheekrenteaftrek, ook als er niet wordt aflost (zoals bij een aflossingsvrije hypotheek).
Het overgangsrecht geldt voor het bedrag van de eigenwoningschuld op 31 december 2012, mits tussentijds niet is terugbetaald, en aan alle andere (fiscale) voorwaarden wordt voldaan.
Jullie nieuwe huis is duurder
Is jullie nieuwe woning duurder en hebben jullie meer hypotheek nodig? Dan krijgen jullie voor de extra hypotheek wel te maken met nieuwe hypotheekregels. Als jullie over dit verhoogde deel ook hypotheekrenteaftrek willen, moet dit deel binnen 30 jaar annuïtair of lineair worden afgelost. En de hypotheek moet voldoen aan fiscaliteiten zoals de bijleenregeling, bestedingsdoel en aflossingseis.
Hypotheekvormen 2 voor 2013 + geen verhoging
Wil je profiteren van renteaftrek? Dan kun je kiezen tussen een annuiteiten- en/of lineaire hypotheek.
Jullie hebben de hypotheek of lening vóór 1 januari 2013 afgesloten en daarna niet meer verhoogd
Oude hypotheek, afgesloten vóór 1 januari 2013
Dan hebben jullie recht op maximaal 30 jaar hypotheekrenteaftrek. De termijn van 30 jaar gaat in op het moment van afsluiten van de hypotheek of lening. Hadden jullie vóór 1 januari 2001 al een hypotheek? Dan begint de termijn van 30 jaar op 1 januari 2001. Verder blijven de voorwaarden gelden die er al waren.
Is jullie nieuwe woning duurder en hebben jullie meer hypotheek nodig?
Voor het deel van de hypotheek dat je gaat verhogen, moet de lening aan de 'nieuwe' hypotheekregels voldoen om in aanmerking te komen voor hypotheekrenteaftrek:
• De lening is voor het kopen van een (duurdere) eigen woning, afkoop erfpacht of voor verbouwing of onderhoud;
• De lening moet minimaal lineair of annuïtair worden afgelost in 30 jaar;
• Lening voldoet aan fiscale regels zoals aflossingseis en bijleenregeling.
Keuze uit 3 hypotheekvormen
• Annuïteitenhypotheek;
• Lineaire hypotheek;
• Aflossingsvrije hypotheek*
*De rente is niet fiscaal aftrekbaar voor verhoging die aflossingsvrij wordt afgesloten. De rente is wel aftrekbaar als aan eisen overgangsrecht hypotheken wordt voldaan voor het aflossingsvrije deel.
Verhuizen en overgangsrecht hypotheek
Hadden jullie op 31 december 2012 al een woning met hypotheek en gaan jullie nu een nieuwe woning kopen? Het overgangsrecht geldt bij het verhuizen voor het bedrag van jullie bestaande eigenwoning hypotheek. Dan blijven jullie in aanmerking komen voor hypotheekrenteaftrek, ook als er niet wordt aflost (zoals bij een aflossingsvrije hypotheek).
Het overgangsrecht geldt voor het bedrag van de eigenwoningschuld op 31 december 2012, mits tussentijds niet is terugbetaald, en aan alle andere (fiscale) voorwaarden wordt voldaan.
Jullie nieuwe huis is duurder
Is jullie nieuwe woning duurder en hebben jullie meer hypotheek nodig? Dan krijgen jullie voor de extra hypotheek wel te maken met nieuwe hypotheekregels. Als jullie over dit verhoogde deel ook hypotheekrenteaftrek willen, moet dit deel binnen 30 jaar annuïtair of lineair worden afgelost. En de hypotheek moet voldoen aan fiscaliteiten zoals de bijleenregeling, bestedingsdoel en aflossingseis.
Eigenwoningschuld bij verschillend eigenwoningverleden partners
Jullie hebben aangegeven dat (één van) jullie, vóórdat jullie een relatie kregen, al een eigen woning hebben gehad en al hypotheekrenteaftrek hebben genoten, alleen of met iemand anders. Dit verschillende 'fiscale eigenwoningverleden' is onder andere van invloed op de maximale eigenwoningschuld, de aflossingseis, en de resterende duur van renteaftrek en mogelijke hypotheekvormen.
Wat is het overgangsrecht hypotheek?
Het overgangsrecht regelt dat de oude regels blijven gelden als je op 31 december 2012 al een eigenwoningschuld had. Sinds 2013 komen kopers die voor het eerst een hypotheek afsluiten voor aankoop of verbouwing van een eigen woning alleen nog in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek als de nieuwe hypotheeklening ten minste annuïtair wordt aflost binnen 30 jaar.
Had jij of je partner dus op 1 januari 2013 al een eigenwoningschuld? Voor een woning die hoofdverblijf is? Dan blijf je of jouw partner voor dat deel in aanmerking komen voor hypotheekrenteaftrek, ook als je niet maandelijks terugbetaalt (zoals bij een aflossingsvrije hypotheek).
Je kunt ook je bestaande hypotheek oversluiten naar een andere geldverstrekker. Het overgangsrecht geldt dan voor het bedrag van de eigenwoningschuld op 31 december 2012, mits tussentijds niet is terugbetaald.
Overgangsrecht bij verhuizen
Had je op 31 december 2012 een bestaande eigenwoningschuld? Het overgangsrecht geldt dan voor het bedrag van de bestaande eigenwoningschuld als je verhuist naar een nieuwe koopwoning. Dit betekent dat de oude regels van toepassing blijven als je vóór het einde van het kalenderjaar dat volgt op het jaar waarin je de bestaande eigenwoningschuld hebt terugbetaald, een nieuwe lening voor een eigen woning aangaat. Alleen het gedeelte dat tot je bestaande eigenwoningschuld hoort is aftrekbaar.
Overgangsrecht aflossingsvrije hypotheken
Is de aflossingsvrije hypotheek afgesloten vóór 1 januari 2013. Dan kun je deze aflossingsvrije hypotheek meenemen naar een ander koophuis. Door het overgangsrecht kan dat met behoud van hypotheekrenteaftrek.
Jullie nieuwe woning is duurder
Is jullie nieuwe woning duurder en hebben jullie meer hypotheek nodig? Dan krijgen jullie voor de extra hypotheek wel te maken met nieuwe hypotheekregels. Als jullie over dit verhoogde deel ook hypotheekrenteaftrek willen, moet dit deel binnen 30 jaar annuïtair of lineair worden afgelost. En de hypotheek moet voldoen aan fiscaliteiten zoals de bijleenregeling, bestedingsdoel en aflossingseis.